Innovatie is van fundamenteel belang om in een snel veranderende omgeving te overleven.
Zonder innovatie is uw organisatie tot verdwijnen gedoemd.
betekent nieuwe oplossingen aanreiken om in te spelen op bestaande behoeften of nieuwe verwachtingen. De innovator kan de markt beïnvloeden, bestaande producten of diensten beoordelen en daardoor een concurrentievoordeel verwerven.
Innovatie staat niet synoniem voor uitvinding. Een uitvinding, een nieuw product ontwikkelen, vergt meestal een wetenschappelijke benadering. Innovatie richt zich eerder op een nieuwe marktbenadering of op de herbenadering van een reeds bestaand product.
Nieuwe uitvindingen gaan niet noodzakelijk met innovatie gepaard. Sommige technische nieuwigheden voldoen niet aan de marktverwachtingen of zijn gewoon nog niet voltooid om in de markt te worden gezet (zoals de vliegmachines van Leonardo da Vinci).
Innovatie is op zich geen einddoel. Het is eerder een continu proces om waarde te genereren. Het doorloopt 4 verschillende stappen.
Onderzoek bestaande markttrends. Leer van de ervaring van ‘best-in-class’ organisaties uit dezelfde sector om uw innovatieproces te voeden.
Leg de funderingen die uw bedrijf positioneren tussen uw sectorgenoten. Definieer en aligneert uw ambities op verschillende bestuursniveaus (Raad van Bestuur en Directiecomité) voor een gemeenschappelijk begrip van uw innovatie objectieven.
Bedenk creatieve en/of innovatieve strategieën die concrete problemen oplossen en inspelen – of zelfs anticiperen – op de marktvraag.
Ontwikkel een mentaliteit waarmee uw executive team ruimer denkt dan beperkingen en dan ook grenzen verlegt.
Design Thinking vereist een 2-stappen proces
1. Business modelling
Het business model achter aangekaarte innovaties beantwoordt eventueel niet aan de economische criteria van de onderneming.
Ontwerp een bedrijfsmodel om de levensvatbaarheid van het (de) innovatiescenario(‘s) te evalueren en potentiële risico’s te beperken. Test de marktacceptatie, verken technische oplossingen en nieuwe bedrijfsprocessen.
2. Business planning
Voltooi de traditionele bedrijfsplanning, inclusief een meerjarenprojectie met uitrolschema om de verwachte doelstellingen te halen.
De succesvolle implementatie van innovatie berust op 3 pijlers
De implementatie verloopt in korte cycli (met behulp van specifieke methodologieën) om flexibele bijsturingsmaatregelen mogelijk te maken.
Door KPI’s te gebruiken om de vooruitgang te meten en ervoor te zorgen dat de innovatie aan de vastgestelde verwachtingen voldoet, kan u snel bijsturen en wijzigingen aanbrengen.
Innovatie is een end-to-end traject doorheen een reeks zorgvuldig ontworpen fasen om duidelijke en tastbare bedrijfsresultaten op te leveren.
In elke fase zijn er tal van open gesprekken die nieuwe ideeën en denkpistes aanmoedigen en de teams verenigen rond een gedeelde focus en visie voor het project.
Onze ervaren bedrijfsexperts ondersteunen uw team tijdens het hele proces. Ze behouden een objectief en onbevooroordeeld perspectief om uw team te coachen, uit te dagen en te begeleiden.
Innovatie is maatwerk voor elke organisatie. We stemmen onze aanpak dus af op uw noden, zorgen en verwachtingen.
Tomorrow Now is uw vertrouwde partner voor elke fase van het innovatietraject.