Innovatietraject

Innovatie is van fundamenteel belang om in een snel veranderende omgeving te overleven.
Zonder innovatie is uw organisatie tot verdwijnen gedoemd.

Innoveren

betekent nieuwe oplossingen aanreiken om in te spelen op bestaande behoeften of nieuwe verwachtingen. De innovator kan de markt beïnvloeden, bestaande producten of diensten beoordelen en daardoor een concurrentievoordeel verwerven.

Innovatie staat niet synoniem voor uitvinding. Een uitvinding, een nieuw product ontwikkelen, vergt meestal een wetenschappelijke benadering. Innovatie richt zich eerder op een nieuwe marktbenadering of op de herbenadering van een reeds bestaand product.

Nieuwe uitvindingen gaan niet noodzakelijk met innovatie gepaard. Sommige technische nieuwigheden voldoen niet aan de marktverwachtingen of zijn gewoon nog niet voltooid om in de markt te worden gezet (zoals de vliegmachines van Leonardo da Vinci).

Onze methodologie

Innovatie is op zich geen einddoel. Het is eerder een continu proces om waarde te genereren. Het doorloopt 4 verschillende stappen.

1. Innovatie contextualiseren

Onderzoek bestaande markttrends. Leer van de ervaring van ‘best-in-class’ organisaties uit dezelfde sector om uw innovatieproces te voeden.

Leg de funderingen die uw bedrijf positioneren tussen uw sectorgenoten. Definieer en aligneert uw ambities op verschillende bestuursniveaus (Raad van Bestuur en Directiecomité) voor een gemeenschappelijk begrip van uw innovatie objectieven.

Typisch tijdsbestek: 4-8 weken
Budgetraming: 10-20 k€

2. Innovatie ontwerpen

Bedenk creatieve en/of innovatieve strategieën die concrete problemen oplossen en inspelen – of zelfs anticiperen – op de marktvraag.

Ontwikkel een mentaliteit waarmee uw executive team ruimer denkt dan beperkingen en dan ook grenzen verlegt.

Design Thinking vereist een 2-stappen proces

  • Ideation lab: een energieke hands-on workshop om concrete ideeën uit te denken die u kan laten evalueren door eindgebruikers
  • Projectontwerp: op basis van de resultaten van de vorige fase, een ontwerpvoorstel maken (voor een minimaal levensvatbaar product) waarin u de reikwijdte, de verwachte resultaten en de vereisten uiteenzet
Typisch tijdsbestek: 8-12 weken
Budgetraming: 25-50 k€

3. Innovatie beoordelen

1. Business modelling

Het business model achter aangekaarte innovaties beantwoordt eventueel niet aan de economische criteria van de onderneming.

Ontwerp een bedrijfsmodel om de levensvatbaarheid van het (de) innovatiescenario(‘s) te evalueren en potentiële risico’s te beperken. Test de marktacceptatie, verken technische oplossingen en nieuwe bedrijfsprocessen.

Typisch tijdsbestek: 4-6 weken
Budgetraming: 10-20 k€

2. Business planning

Voltooi de traditionele bedrijfsplanning, inclusief een meerjarenprojectie met uitrolschema om de verwachte doelstellingen te halen.

Typisch tijdsbestek: 4 weken

4. Innovatie implementeren

De succesvolle implementatie van innovatie berust op 3 pijlers

  • People: het is van groot belang dat de teams de doelstellingen van de innovatie begrijpen. Zo voelen zij zich betrokken en gemotiveerd om aan het project bij te dragen. Change management kan ook nodig zijn om culturele vraagstukken en werkmethoden aan te pakken
  • Proces: innovatie zal de interactie van uw bedrijf met uw klanten wijzigen. De meeste processen moeten worden hertekend om zowel front-end als back-end innovatiewaarde te leveren
  • Tools: de drijfkracht achter innovatie is technologie. U dient die dus in de bestaande activiteiten van uw bedrijf te integreren, wat ook vaak een koppeling aan legacysystemen vereist

De implementatie verloopt in korte cycli (met behulp van specifieke methodologieën) om flexibele bijsturingsmaatregelen mogelijk te maken.

Door KPI’s te gebruiken om de vooruitgang te meten en ervoor te zorgen dat de innovatie aan de vastgestelde verwachtingen voldoet, kan u snel bijsturen en wijzigingen aanbrengen.

Typisch tijdsbestek: 1 jaar (met regelmatige mijlpalen)
Onze aanpak

Innovatie is een end-to-end traject doorheen een reeks zorgvuldig ontworpen fasen om duidelijke en tastbare bedrijfsresultaten op te leveren.

In elke fase zijn er tal van open gesprekken die nieuwe ideeën en denkpistes aanmoedigen en de teams verenigen rond een gedeelde focus en visie voor het project.

Onze ervaren bedrijfsexperts ondersteunen uw team tijdens het hele proces. Ze behouden een objectief en onbevooroordeeld perspectief om uw team te coachen, uit te dagen en te begeleiden.

Innovatie is maatwerk voor elke organisatie. We stemmen onze aanpak dus af op uw noden, zorgen en verwachtingen.

Tomorrow Now is uw vertrouwde partner voor elke fase van het innovatietraject.

Contact

Thierry Janssen
Partner